Tirsdag 24. april 2012 ble BMW klubben invitert til medlemstreff på Motorverkstedet til Auto23 på Spelhaugen i Fyllingsdalen.

Jeg har hatt en Alpina B10 i snart seks år nå, og i fjor høst måtte jeg til slutt krype til korset og sprette toppen av den. For de som kjenner M52 motorene, så har de en fingertykk kjølekanal på eksossiden bak på hjørnet ved torpedoveggen – et sted der vann av og til drypper ut når toppakningen begynner å bli sliten akkurat der. Dette kjølevannet kombinert med varmt eksosrør lager en nokså guffen damp som i ny og ne finner veien inn i kupeen via friskluftinntaket, og det var kanskje mest dette som gjorde at jeg måtte få fikset det, selve lekkasjen var nesten ikke merkbar.

Etter å ha demontert toppen tok jeg den med til Åge Schmidt på motorverkstedet hos Auto23 i Fyllingsdalen for trykktesting før jeg skulle monterte den igjen. Når man først spretter greiene opp, kan man like godt gjøre det skikkelig og da fører jo fort den ene tingen til den andre. Hos Auto23 ble toppen trykktestet OK, den var ganske rett men de plante den ørlite likevel, og så fikk jeg dem like godt til å skifte ventiltetninger med det samme – veldig greit, så slipper jeg å kjøpe spesialverktøy til det selv. I tillegg til dette ble jeg anbefalt å frese ventilsetene på eksossiden da disse hadde noen små groper i godset etter glødende avleiringer, samt slipe over ventilene. Når jeg først var i gang fikk jeg også polert over begge kammene og vasket alle delene grundig.

Vel – når jeg fikk alt tilbake igjen og så hvor bra alt så ut og kvaliteten på arbeidet som var gjort, tenkte jeg at vi måtte prøve å få til et medlemstreff der på motorverkstedet. Jeg henvendte meg da til Oscar Halvorsen der ute, og lurte på om vi kunne få til noe i løpet av våren. Det synes han var en god ide, og de hadde visst hatt besøk av bilklubber før der inne. I tillegg til motorverkstedet, så har jo Auto23 nå startet ”Porsche Senter Bergen” også i samme bygget, og daglig leder Per Larsen (en av Norges største Porsche-entusiaster) ønsket oss velkommen innom der også når vi først var i dalen.

Tirsdag 24. april om ettermiddagen stilte 15 medlemmer opp til omvisningen. Vi ble ønsket velkommen av Oscar, og fikk en kjapp innføring om motorverkstedet før vi ble tatt med opp i de stilige lokalene til Porsche Senter Bergen. Her er absolutt ALT laget og satt opp etter Porsches standard for utstillingslokaler, møbler, farger, glass, alt sammen! Man skjønner fort at dette er noe helt spesielt, og det er det selvsagt. Inne i butikken var det mye flott å se på, bl.a. den helt nye 911 modellen, med 3,8 sugemotor på 400hk – respekt! Etter litt generell info og en kikk på de forskjellige modellene der inne, trakk vi ut en 911-prøvetur (som passasjer) med Per blant de frammøtte. Den heldige kjører til dagen E34 M5, men kom likevel tilbake med et fårete glis om munnen, så jeg tipper det var en helt grei opplevelse.

Når vi kom ned igjen i motorverkstedet, ble vi delt i to grupper og presentert for de forskjellige delene av verkstedet og hva de bruker de ulike maskinene til. Den delen som kanskje var mest aktuell for oss var der vanlige motorreparasjoner utføres. Her har de kort sagt ALT som skal til for å gjøre hva som helst av reparasjoner på motorer. Vi fikk se hvordan en trykktest foregår, med en demo på en topp med sprekk i den ene eksoskanalen og vi fikk inngående presentasjon av dreiebenker, freseverktøy, ventilverktøy, ultralydvasker osv. En spesielt fiks ting var en luftdrevet sak som kunne løse ventilfjærene i toppen på et blunk – kjempeeffektivt når man skal skifte ventiltetninger, i stedet for å fikle med en klemme på hver enkelt. Vi ble også fortalt litt om retting av veivakslinger (!) og hvilke feil de ser mest av og hva som er årsaken til disse, i det hele tatt masse nyttig info for oss ”petrolheads”.

Jeg tror alle de oppmøtte fant dette treffet kjempeinteressant, og jeg håper medlemmene våre som måtte få bruk for hjelp til motoroverhalinger tar turen utom Auto23 og sjekker hva de kan gjøre for dem. Det ble trukket ut en gratis trykktest også blant medlemmene, og den ble vunnet av Reidar Lomelde – så da er det bare å brenne løs med full gass på første gir et kvarters tid på kald motor ved anledning! Etter treffet snakket vi med ”Porsche-Per” igjen (han leder også region vest av Porsche Club Norge) og avtalte å prøve å lage noe felles sammen med dem i løpet av sommeren – følg med på terminlisten!

…og bilen min, den har nå gått som en kule 3000km siden jeg monterte den sammen.

Ståle Martinussen

Styret