BWL_Hgsd_1_Small

Allerede i fjor vår var det snakk om at vi skulle prøve å få til et treff sammen med Rogaland. Vi har begge en god del medlemmer «på hi sio av fjorden» – nord for Boknafjorden og sør for Bjørnefjorden – og når ikke de kommer over til oss så får vi komme til dem i stedet! Vår nestformann i Hordaland, Torbjørn Alendal, er utflyttet «araber» og tidlig i vår begynte han å trekke i trådene for å få til et treff på NMK Haugaland sin bane på Årabrot like nord for Haugesund.

Det var mye røyk i dekkene til Eric...

Vi var heldige med været også, solen kom nesten gjennom det tynne skylaget og bortsett fra stiv bris fra sør var det slett ikke ille forhold for banekjøring denne maidagen. Vi hadde 26 påmeldte biler til banekjøring. Banen har en veldig bra trase, og vi valgte denne gangen å sluse bilene inn på ekstrasløyfen midt på langstrekket for å gi litt ekstra utfordringer til sjåførene. Dette så ut til å være en god ide både for drifteglade og idealspor-sjåfører, og ikke minst publikum.

Publikum så fornøyde ut.

15 biler hadde også meldt seg på til utstillingen ute på parkeringsplassen. Her gikk kyndige dommere over kandidatene med kritiske blikk, og det ble premiert i klasser for hvert tiår oppover fra 1980 til  «nyere enn 2000». Noen av utstillerne var sågar kjapt ute på banen og virkelig brukte bilene sine, så de fikk jo i både pose og sekk denne dagen…

M5 som vant i klassen "Nyere enn 2000"

Dagen forløp uten noe som helst dramatikk. Noen snurringer ble det selvsagt, men både frikjøring og familiekjøring ble avviklet uten stopp hele dagen – noe som selvsagt også er et bevis på at øving i bilkontroll på bane i trygge omgivelser har noe for seg. Vi har uten tvil mange dyktige sjåfører i klubben, men det er synd at myndighetene har så lite fokus på å legge til rette for slike ting som dette. Det burde nesten være obligatorisk i kjøreopplæringen å ha en banedag med BMW-klubben 🙂

E30 med turbo og ivrig sjåfør...

Bildealbum:

Ove Kvam   Stig Johansson