Tirsdag 24. april 2012 ble BMW klubben invitert til medlemstreff p\u00e5 Motorverkstedet til Auto23 p\u00e5 Spelhaugen<\/a> i Fyllingsdalen.<\/p>\n <\/a><\/p>\n <\/p>\n Jeg har hatt en Alpina B10 i snart seks \u00e5r n\u00e5, og i fjor h\u00f8st m\u00e5tte jeg til slutt krype til korset og sprette toppen av den. For de som kjenner M52 motorene, s\u00e5 har de en fingertykk kj\u00f8lekanal p\u00e5 eksossiden bak p\u00e5 hj\u00f8rnet ved torpedoveggen \u2013 et sted der vann av og til drypper ut n\u00e5r toppakningen begynner \u00e5 bli sliten akkurat der. Dette kj\u00f8levannet kombinert med varmt eksosr\u00f8r lager en noks\u00e5 guffen damp som i ny og ne finner veien inn i kupeen via friskluftinntaket, og det var kanskje mest dette som gjorde at jeg m\u00e5tte f\u00e5 fikset det, selve lekkasjen var nesten ikke merkbar.<\/span><\/p>\n Etter \u00e5 ha demontert toppen tok jeg den med til \u00c5ge Schmidt p\u00e5 motorverkstedet hos Auto23 i Fyllingsdalen for trykktesting f\u00f8r jeg skulle monterte den igjen. N\u00e5r man f\u00f8rst spretter greiene opp, kan man like godt gj\u00f8re det skikkelig og da f\u00f8rer jo fort den ene tingen til den andre. Hos Auto23 ble toppen trykktestet OK, den var ganske rett men de plante den \u00f8rlite likevel, og s\u00e5 fikk jeg dem like godt til \u00e5 skifte ventiltetninger med det samme – veldig greit, s\u00e5 slipper jeg \u00e5 kj\u00f8pe spesialverkt\u00f8y til det selv. I tillegg til dette ble jeg anbefalt \u00e5 frese ventilsetene p\u00e5 eksossiden da disse hadde noen sm\u00e5 groper i godset etter gl\u00f8dende avleiringer, samt slipe over ventilene. N\u00e5r jeg f\u00f8rst var i gang fikk jeg ogs\u00e5 polert over begge kammene og vasket alle delene grundig.<\/span><\/p>\n Vel \u2013 n\u00e5r jeg fikk alt tilbake igjen og s\u00e5 hvor bra alt s\u00e5 ut og kvaliteten p\u00e5 arbeidet som var gjort, tenkte jeg at vi m\u00e5tte pr\u00f8ve \u00e5 f\u00e5 til et medlemstreff der p\u00e5 motorverkstedet. Jeg henvendte meg da til Oscar Halvorsen der ute, og lurte p\u00e5 om vi kunne f\u00e5 til noe i l\u00f8pet av v\u00e5ren. Det synes han var en god ide, og de hadde visst hatt bes\u00f8k av bilklubber f\u00f8r der inne. I tillegg til motorverkstedet, s\u00e5 har jo Auto23 n\u00e5 startet \u201dPorsche Senter Bergen\u201d ogs\u00e5 i samme bygget, og daglig leder Per Larsen (en av Norges st\u00f8rste Porsche-entusiaster) \u00f8nsket oss velkommen innom der ogs\u00e5 n\u00e5r vi f\u00f8rst var i dalen.<\/span><\/p>\n <\/a><\/p>\n Tirsdag 24. april om ettermiddagen stilte 15 medlemmer opp til omvisningen. Vi ble \u00f8nsket velkommen av Oscar, og fikk en kjapp innf\u00f8ring om motorverkstedet f\u00f8r vi ble tatt med opp i de stilige lokalene til Porsche Senter Bergen. Her er absolutt ALT laget og satt opp etter Porsches standard for utstillingslokaler, m\u00f8bler, farger, glass, alt sammen! Man skj\u00f8nner fort at dette er noe helt spesielt, og det er det selvsagt. Inne i butikken var det mye flott \u00e5 se p\u00e5, bl.a. den helt nye 911 modellen, med 3,8 sugemotor p\u00e5 400hk \u2013 respekt! Etter litt generell info og en kikk p\u00e5 de forskjellige modellene der inne, trakk vi ut en 911-pr\u00f8vetur (som passasjer) med Per blant de framm\u00f8tte. Den heldige kj\u00f8rer til dagen E34 M5, men kom likevel tilbake med et f\u00e5rete glis om munnen, s\u00e5 jeg tipper det var en helt grei opplevelse.<\/span><\/p>\n <\/a><\/span><\/p>\n N\u00e5r vi kom ned igjen i motorverkstedet, ble vi delt i to grupper og presentert for de forskjellige delene av verkstedet og hva de bruker de ulike maskinene til. Den delen som kanskje var mest aktuell for oss var der vanlige motorreparasjoner utf\u00f8res. Her har de kort sagt ALT som skal til for \u00e5 gj\u00f8re hva som helst av reparasjoner p\u00e5 motorer. Vi fikk se hvordan en trykktest foreg\u00e5r, med en demo p\u00e5 en topp med sprekk i den ene eksoskanalen og vi fikk inng\u00e5ende presentasjon av dreiebenker, freseverkt\u00f8y, ventilverkt\u00f8y, ultralydvasker osv. En spesielt fiks ting var en luftdrevet sak som kunne l\u00f8se ventilfj\u00e6rene i toppen p\u00e5 et blunk \u2013 kjempeeffektivt n\u00e5r man skal skifte ventiltetninger, i stedet for \u00e5 fikle med en klemme p\u00e5 hver enkelt. Vi ble ogs\u00e5 fortalt litt om retting av veivakslinger (!) og hvilke feil de ser mest av og hva som er \u00e5rsaken til disse, i det hele tatt masse nyttig info for oss \u201dpetrolheads\u201d.<\/span><\/p>\n